گزارش دوره آموزشی فرآیندهای تخصصی درعملیات اداری و مالی
دوره آموزشی فرایندهای تخصصی عملیات اداری و مالی از 5 الی 7 اردیبهشت ماه سال جاری با حضور همه متولیان امور اداری و مالی سازمان در مجتمع آموزشی - رفاهی زیباکناربرگزار شد.

 در این دوره آموزشی سه روزه ضمن تشریح جدیدترین راهبردها، برنامه ها، نرم افزارها و قوانین حوزه اداری و مالی سازمان برای سال 97 بسیاری از ابهامات موجود در فرآیندهای این حوزه مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای لازم ارائه شد. در این گزارش به بررسی بخش­های مختلف این دوره آموزشی پرداخته می­شود.

 

ضرورت و هدف برگزاری دوره

  • ارتقای سطح دانایی، توانایی) مهارت ( ونگرش متولیان اموراداری ومالی سازمان درهمه سطوح نسبت به جدیدترین مطالب کاربردی مورد نظر ستادها؛
  • ایجاد هماهنگی بیشتر و کاملتربین واحدهای مختلف اداری ومالی درستاد ومراکزو معاونت­ها؛
  • تسهیل فرآیندهای اداری ومالی سازمان؛
  • مدیریت دانش واشتراک دانش و مهارت­های سازمانی درحوزه اداری و مالی.

 

مهمترین مباحث مطرح شده در دوره

.1 ارزیابی و طبقه ­بندی مشاغل

.2 آشنایی با شیوه­ ها و فرآیندهای تأمین نیروی انسانی

.3 طرح جامع بیمه کارکنان غیررسمی

.4 سامانه بیمه کارکنان غیررسمی

.5 ذیحساب عمرانی

.6 قانون مالیات­ها

.7 سیستم حسابداری و معرفی حساب­ها

.8 قانون محاسبات عمومی

.9 مجموعه قوانین و مقررات مالی حاکم برسازمان

 

 

مشخصات دوره

تعداد فراگیران

170 نفر از متولیان امور اداری و مالی سازمان

تعداد مدرس و کارشناسان ارائه کننده مباحث

19 نفر

ساعت آموزش

حداقل 16 ساعت برای هر گروه و در مجموع حداقل 64 ساعت

تعداد کلاس ها

4 کلاس مجزا

نفر – ساعت آموزش

حداقل 2640 نفر- ساعت

جلسات آموزشی جنبی

2 جلسه (2ساعته برای معاونین اداری مالی)

 

 

مباحث آقای مهندس شهریاری

جلسه اختتامیه دوره آموزشی فرآیندهای تخصصی درعملیات اداری و مالی سازمان با سخنرانی معاون محترم منابع مالی و سرمایه انسانی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مهندس شهریاری ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به اهمیت ماه شعبان و ضرورت بهره‌گیری از فضیلت‌های این ماه بزرگ برای رشد معنویت و خودسازی تأکید کردند و توجه به معنویات را مقدمه فعالیت‌های اثربخش سازمانی برشمردند. ایشان موفقیت سازمان در عرصه‌های گوناگون را در گرو توجه جدی مدیران و کارکنان به مقوله خودسازی برشمردند.

معاون منابع مالی و سرمایه انسانی سازمان در ادامه با اشاره به انواع دشمنی‌های استکبار جهانی با ملت ایران، به ارائه تحلیلی از شرایط حساس موجود در کشور، منطقه و جهان پرداختند و تأثیرات این شرایط را در وضعیت آینده سازمانتبیین نمودند.

مهندس شهریاری با تشریح شرایط سازمان در دو سال گذشته به بیان برخی موفقیت‌ها و دستاوردهای حوزه اداری و مالی سازمان در این مدت پرداختند. ایشانتصریح کردند در این مدت درآمد سازمان از ناحیه دولت 50 درصد و از ناحیه تبلیغات بازرگانی 28 درصد افزایش‌یافته است. ایشان استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها، صرفه‌جویی گسترده در مصرف هزینه‌ها رابه عنوان دو راهبرد اساسی حوزه اداری و مالی مورد تأکید قرار دادند و لازمه رویارویی با شرایطناپایدار پیش رو را ادامه همین راهبردهای اساسی برشمردند.

مهندس شهریاری تأکید کردند در کنار افزایش منابع درآمدی میزان تخصیص منابع نیز در بخش‌های مختلف سازمان افزایش داشته به‌طوری‌که در این مدت بخش سریال سازی با افزایش حدود 70 درصد بیشترین رشد را در بخش تخصیص منابع شاهد بوده است که نتیجه آن تولید بیش از صد سریال در این مدت بوده است. در حالیکه در سال 94 تنها دو سریال در دست تولید بوده است.

معاون منابع مالی و سرمایه انسانی در بخش دیگری از سخنان خود در اختتامیه این دوره آموزشی، دغدغه محوری خود را نیروی انسانی سازمان دانسته و تأکید کردند فرقی بین انواع نیروی انسانی از نظر نوع همکاری با سازمان نیست و لازم است سازمان با مسائل همه افراد شاغل عادلانه برخورد کند. ایشان تأمین و پرداخت حقوق را مهم‌ترین اولویت خود دانستند و تأکید کردند ما هیچ گونه تعدیل نیرویی نداشته و در آینده نخواهیم داشت. ایشان توجه به موضوعات رفاهی و درمانی کارکنان را بسیار مهم دانستند و ضمن تشریح برنامه سازمان برای بهبود وضعیت شغلی نیروهای برنامه‌ای تأکید کردند: طرح بیمه کارکنان برنامه‌ای تا آخر اردیبهشت سال جاری باید اجرا شود.

مهندس شهریاری در پایان این برنامه ضمن تشکر از برگزاری منظم و و حضور فعال همه متولیان امور اداری و مالی در این دوره آموزشی، هماهنگی مدیریت‌های اداری و مالی معاونت­ها و مراکز با حوزه‌های ستادی، قانون پذیری و نظم و انضباط کاری را به عنوان ضروریات فعالیت‌های این حوزه برشمردند.

 

مباحث آقای دکتر کلباسی

در بخش دیگری از اختتامیه این دوره آموزشی آقای دکتر کلباسی، رئیس مرکز سرمایه انسانی پس از ارائه گزارشی از اهداف، ضرورت­ها و روند برنامه ­ریزی و هماهنگی برای اجرای این دوره آموزشی، سیاست­ها و راهبردهای حوزه منابع انسانی را درحوزه های مختلف آموزش، منابع انسانی، ایثارگران و رفاه در سال 97 تبیین نمودند.

رئیس مرکز سرمایه انسانی با اشاره به ابلاغ تقویم آموزشی سال 1397 توسط معاون محترم منابع مالی و سرمایه انسانی بر اهمیت همکاری واحدهای مختلف سازمان برای اجرای این برنامه تاکید کردند. ایشان با اشاره به دستور مقام معظم رهبری در حکم رئیس محترم سازمان مبنی بر تربیت نیروی انقلابی و کارآمد، از همه مدیریت­های اداری و مالی سازمان خواست اداره کل آموزش را در جهت عمل به این دغدغه رهبری یاری رسانند.

 

دیدگاه یکی از مدرسان و برخی ازشرکت­کنندگان دوره

آقای عیسی آبادی (مدیر کل اداری و مالی معاونت امور استان ها)

این دوره به نوبه خود یکی از دوره های تأثیرگذار و اثربخش در حوزه اداری و مالی بود که تک تک مدیران اداری و مالی و معاونین مراکز به آن اذعان داشتند. مسلم است بالا رفتن سطح آگاهی و دانش حوزه مالی و اداری مدیران تأثیرگذار در این حوزه برای سازمان مثمرثمر بوده و در درازمدت موجب افزایش بهره­وری سازمانی خواهد شد.آگاهی مدیران اداری و مالی از قوانین و مقررات جاری سازمانی و کشوری موجب جلوگیری از اتلاف هزینه و افزایش بهره­مندی از امکانات موجود سازمانی خواهد بود و سطح مباحث مطرح شده در کلاس­های این دوره کمک بسزایی در این امر نمود.مطالب ارائه شده در کلاس­های این دوره کاربردی و با موضوعیت سازمانی و خارج از تعریف­های آکادمیک دانشگاهی بود که این خود موجب افزایش رضایت­مندی از برگزاری دوره شد و چون مباحث به صورت مطالعه موردی و کارگاهی و دو طرفه بین ارائه کنندگان و استفاده کنندگان از دوره بود، نقش­پذیری بیشتری داشت و کلاس­ها را از حالت خسته کننده و طولانی خارج کرده بود و اکثریت مدیران استانی از برگزاری دوره به صورت کارگاهی و روش پرسش و پاسخ استقبال فراوانی کردند. شایان ذکر است استفاده از مدیران ستادی در ارائه مطالب نیز در تأثیرگذاری دوره­ها نقش مهمی داشت.انتخاب محل برگزاری دوره در زیباکنار و زمان اردیبهشت و فارغ شدن مدیران از فضای کار و سازمان نیز بسیار مطلوب بود و در وقت­گذاری مدیران و شرکت مستمر در کلاس­ها نقش مهمی داشت. قطعا اگر این دوره در تهران برگزار می­شد تأثیر کمتری داشت و شاهد حضور حداکثری و منظم مدیران نبودیم.

استمرار دوره ­ها قطع به یقین در افزایش سطح آگاهی و دانش سازمانی مدیران حوزه اجرا در سازمان نقش بسزایی خواهد داشت.مدیران اداری و مالی و معاونین اداری و مالی جز نیروهای اجرایی سازمان می­باشند که خروجی کارها و تصمیمات آنها به تمام همکاران سازمانی برمی­گردد و هر چه این نیروها نسبت به مباحث کاری خود اشراف و دانش بیشتری داشته باشند ثمره کارهای آنها مشمول همه سازمان و نیروهای آن خواهد شد.

آقای گیوی (مدیر کل اداری و مالی معاونت صدا)

این دوره ها در راستای هم­اندیشی به منظور بهبود توسعه روش های انجام کار و نیز بازنگری مجموعه قوانین و مقررات مالی و اداری و اصلاح قوانینی که موجبات کندی کار در سازمان می­شود کاملا مفید بوده و لازم است در چارچوب عملیاتی استمرار یابد.

آقای سهرابی (معاون اداری و مالی مرکز خراسان رضوی)

مهمترین دستاورد این دوره آشنایی مدیران با تازه­ترین قوانین و دستورالعمل­ها و همچنین رویه­ های سازمانی می­باشد. مطالب ارائه شده چون از سوی مدیران ارشد این حوزه بیان گردید، کاملا کاربردی بود و بسیاری از ابهامات مدیران اجرایی مرتفع گردید.این دوره­ها بسیار مناسب و در افزایش بهره­وری مدیران و آشنایی آنها با ضوابط موثر بود علاوه بر آن موجب همدلی و ارتباط نزدیکتر و صمیمی تر مدیران می شود.

آقای صفرزاده (معاون اداری و مالی مرکز قم)

مرور دستورالعمل­ها و قوانین و مقررات، بروزرسانی اطلاعات و آیین­ نامه ­ها طبق شرایط موجود، امکان ارزیابی و نظارت بیشتر بر مدیران، آشنایی مدیران هم رده و ستادی با هم و ایجاد روحیه و انگیزه دادن به مدیران و ایجاد وحدت رویه در امور از دستاوردهای این دوره بوده است. عمده مطالب ارائه شده بسیار خوب ولی سطح تعدادی از موضوعات مطرح شده پایین بود. به غیر از مباحث تأمین اجتماعی بقیه موارد کاربردی بود اما از نظر زمانی و مطرح شدن مسائل بسیار وقت محدود بود.استمرار اینگونه دوره­ ها می­تواند باعث ایجاد انگیزه و تلاش مضاعف برای مدیران گردد.

 

 

آقای اقبالی (مدیر امور اداری مرکز گردستان)

آسیب­ شناسی مسائل مبتلا به حوزه ­های اداری مالی و رفع موانع عملیاتی، هم ­اندیشی با حوزه­ های ستادی و هم ­افزایی و تسریع در اقدام از دستاوردهای مسلم این دوره بوده است.مسائل مطروحه در این دوره در راستای نیاز و شرح وظایف حوزه­ های اداری مالی بوده است که باعث هماهنگی بیشتر بین مراکز، کمیته ها و ستاد شد و در ابعاد جذب نیرو، حقوق و دستمزد، امور کارکنان، بیمه، بودجه و سایر سرفصل­ها بیشترین بازدهی و کاربرد را داشت.استمرار این دوره­ ها بسیار ضروری است. پیشنهاد می­شود دوره­های اختصاصسی به یک موضوع بپردازد، مثلا برای مدیران اداری دوره­های جداگانه در زمینه­ های منابع انسانی، انتصابات، ترفیعات و کمیته­ ها، رفاه و بهداشت و درمان، آموزش، ایثارگران و تخلفات برگزار شود. دوره ­های کارگاهی و در محل ستاد مربوطه کاربردی تر است. پیشنهاد می­شود دوره ­ها فصلی یا حداقل شش ماهه باشند.

آقای کرم پور (مدیر امور اداری مرکز اراک)

با توجه به انتصاب جدید معاونین اداری و مالی در مراکز و همچنین انتصابات جدید و وسیع مدیران اداری و مالی در تهران و مراکز شرح وظایف کاملی از حوزه­ های مربوطه و همچنین شناخت کامل از مدیران ستادی ایجاد گردید، همچنین بخشنامه­ها و قوانین و مقررات جدید سازمان ارائه شد.بعضا مشکلات و موانعی در مراکز وجود دارد که با طرح آنها در جلسات فوق راهکارهای مطلوبی از بین مراکز برای حل آنها ارائه گردید. مطالب ارائه شده کاملا تخصصی و اساس کار مدیران اداری و مالی مراکز بود.بویژه بخش ارزیابی حقوق و دستمزد که مراحل محاسبه حقوق پرسنل سازمان را تشریح کرد.استمرار برگزاری دوره فوق باعث می­گردد موضوعاتی که به صورت پراکنده در مراکز انجام می­شود یکپارچه شده و به صورت وحدت رویه در کل سازمان صورت گیرد لذا چنانچه مدت دوره افزایش یابد مطلوب­تر خواهد بود مثلا دوره ارزیابی حقوق و دستمزد باید به صورت کارگاهی و حل مسئله انجام شود.

آقای معتمد (مدیر امور اداری مرکز آذربایجان شرقی)

برگزاری سمینار، گردهمایی و دوره آموزشی، موجب ایجاد هویت، احساس شأن و ایجاد انگیزش برای کارشناسان و مدیران می­شود که در راستای تحقق اهداف سازمانی و ایجاد وحدت رویه انجام امور، مطمئنا نقش مستقیم و بسزایی دارد که به نظر اینجانب مهم­ترین دستاورد سازمان می­باشد.دوره مذکور با یادآوری قوانین و مقررات جاری، تعریف وحدت رویه و آسیب­شناسی انجام امور، ضمن تسهیل کردن تعامل واحدهای ستادی و مراکز، مراکز با مراکز و با تجمیع مجموعه توانمندی­ های مدیران در قالب یک تیم کارشناسی و حفظ و نگهداری این پتانسیل مطمئنا در یافتن راه حل و حل مشکلات موثر خواهد بود. ولی به هر حال این دوره اگر بصورت کارگاهی و عملی بود خروجی بهتر داشت.برگزاری اینگونه نشست­های تخصصی به صورت کارگاهی و با موضوع خاص به صورت فصلی برای افزایش مهارت و توانمندی همکاران در راستای سیاست­های ابلاغ شده سازمان موثر است.

 

نکات کلیدی و کاربردی مربوط به حوزه تأمین نیروی انسانی سازمان صداوسیما برگرفته از دوره آموزشی فرآیندهای تخصصی در عملیات اداری

 

  1. نیروهای غیررسمی و سامانه خرید خدمات

جذب و بکارگیری نیروی جدید تحت هرعنوان ممنوع است و در مواقع ضروری و نیاز جدی واحدها و بصورت محدود تنها مرجع صادرکننده مجوز شورای عالی نیروی انسانی  با جایگزینی نیروی قطع همکاری شده می­باشد.

درحال حاضر بانک اطلاعاتی و مرجع آماری کارکنان غیررسمی درسازمان سامانه مربوطه می­باشد، لذاهمکاری مدیران محترم امور اداری در اعلام به موقع قطع همکاری، درخواست گزینش نیروهای فاقد اعلام نظرگزینش ویا مشروطی کسالهواصلاحاطلاع اتفردی،تحصیلی و شغلی کارکنان ثبت نام شده درسامانه، درامر برنامه­ ریزی و سازماندهی این نیروها تأثیر بسزایی خواهدداشت.

تبصره: طی بخشنامه شماره 146219/1120مورخ 96/12/22 مدیر کل محترم منابع انسانی واحدهای اداری مکلف به تعیین تکلیف وضعیت خدمت سربازی نیروهای مذکوردر سامانه می­باشند.

  1. ) سروش،تکتا،روزنامه جام جم،مرکزهمایش ها و ...) وعوامل تولید که با تهیه­کنندگان همکاری می­کنند در سامانه به دلیل عدم ارتباط مستقیم با سازمان وجودندارد و مدیران امور اداری چنانچه در مواردی این افراد در سامانه ثبت­ نام شده ­اند مراتب را به مدیریت تأمین نیروی­ انسانی اعلام نمایند.
  2. .
  3. 3 ماه از تاریخ قطع همکاری به منزله جذب نیروی جدید محسوب شده و نیاز به اخذ مجوز شورای عالی نیروی انسانی میباشد.
  4. )اعمازخرید خدمات وشرکتی ( دربین مراکزاستان­ هاامکان پذیر نبوده وبه منزله قطع رابطه با یک مرکزوجذب جدید درمرکزمقصد تلقی می­ گردد که مستلزم مطابقت الگو وکسب مجوزاز شورای عالی نیروی انسانی و تأمین اعتبار می باشد.
  5. .
  6. تغییرشغل نیروهای غیررسمی مستلزم مطابقت با الگو و نظام حقوق و دستمزد وموافقت هسته گزینش واداره کل منابع انسانی می­باشد. (طبق مشاغل موجود و قابل انتخاب درسامانه )
  7. )صرفاًدرمشاغل مصوب هفتگانه ( به عهده اداره کل پشتیبانی و خدمات می­باشد. ( مشاغل هفتگانه عبارتنداز: متصدی خدمات اداری، تایپ،باغبان،خدمتگزار، راننده، نامه ­رسان، کارگرخدمات عمومی و متصدی خدمات فنی)
  8. وفق سیاست­ها و ضوابط موردعمل، بکارگیری نیروی بازنشسته بصورت غیررسمی ممنوع می­باشد. (درموارد استثناءبامجوز رئیس سازمان یا شورای عالی نیروی انسانی صورت می­ پذیرد).
  9. .
  10. تکمیل فرم و مدارک گزینش و پاسخگویی مشکلات و نواقص پرونده برعهده واحدمربوطه خواهد بود.
  11. اسکن مدارک در سامانه خرید خدمات (بصورت رنگی واصل مدارک یا برابراصل) الزامی است.

 

پیوستها

تاریخ انتشار: شنبه 15 اردیبهشت 1397