برگزاری کارگاه آموزشی "مخاطب شناسی رسانه های نوین( رده بندی و سنی موضوعی)""
کارگاه آموزشی مخاطب شناسی رسانه های نوین ( رده بندی و سنی موضوعی) با هدف ازتقاء سطح دانش و بینش و مهارت فراگیران به همت مدیریت آموزش سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر، در تاریخ 97/9/1دردانشگاه صدا و سیما برگزارشد.

 در این کارگاه آموزشی که 23 نفر ازفعالان حوزه صوت و تصویر فراگیر و مدیران متقاضی مجوز فعالیت رسانه ای در فضای مجازی حضور داشتند آقای دکتر رضا بهنام راد مدرس دانشگاه تهران به مدت 8 ساعت به تشریح مباحث مخاطب شناسی رسانه های نوین( رده بندی و موضوعی )  پرداخت.

ایشان در ابتدا  ضمن ارائه تعاریفی از مخاطب شناسی به دودسته از تقسیمات موجود در مخاطب شناسی ااز لحاظ میزان دسترسی مخاطب به رسانه ها و ویژگی های جمعیت شناختی که شامل ( سن،جنس، تحصیلات، موقعیت اجتماعی، حرفه تخصصی، و غیره ) می باشد اشاره نمودند. در ادامه آقای دکتر بهنام کودکان و نوجوانان را یکی از مخاطبین اصلی برنامه های تلویزیونی و به طور کلی رسانه ای دیداری – شنیداری عنوان کردند که در این میان کودکان و نوجوانان بیش از بزرگسالان رغبت و کنجکاوی به برنامه های تلویزیونی نشان داده و به مراتب سهل تر از گذشته به انواع محتوا ها دسترسی خواهند داشت که در نهایت ما باید به دنبال راهکاری برای حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر محتوا های نامناسب یا نامتناسب باشیم لذا دراین میان دو رهیافت اساسی شامل "رهیافت زمان آستانه و رهیافت رده بندی سنی محتوا" مطرح می شود. رده بندی سنی محتوا از دید گاه آقای دکتر ابتدا در صنعت سینما از دهه 60 میلادی و سپس در تلویزیون از دهه 90میلادی و امروزه در همه پلتفرم های انتشار محتوا در بستر برودکست اجرا می گردد. ایشان رده بندی سنی و موضوعی را یک مسئولیت اجتماعی و حرفه ای که هم باید از سوی رسانه ها ( صنعت) و هم از سوی مخاطب مورد توجه قرارگیرد مورد بررسی قرار دادند . از دیدگاه آقای دکتر بهنام ارائه الگوی مناسب ، آثار سوء رفتاری روانی و ملاحظات فرهنگی دلیل بر اهمیت رده بندی سنی می باشد. ایشان تجربیات بین المللی در باب رده بندی سنی در کشوره های آمریکا، استرالیا، کانادا، مالزی، اندونزی، ترکیه و ژاپن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند..آقای دکتر بهنام  محور ها و موضوعات اساسی در نظام های رده بندی سنی و موضوعی را شامل: مناسبات و روابط خاص با بزرگسالان، گفتار نامناسب، خشونت، برهنگی، روابط و ارجاعات جنسی، محتواهای ترسناک، بزه و ناهنجاری اجتماعی تقسیم بندی کردند. در پایان این کارگاه آموزشی فراگیران به بحث و گفتگو در خصوص مباحث مطروحه پرداختند.. 

 

پیوستها

تاریخ انتشار: شنبه 10 آذر 1397