آموزش محور توسعه
آموزش و بهسازی منابع انسانی در سازمان­های پیشرو محور توسعه و عامل اصلی افزایش بهره ‏وری است.

   آموزش محور توسعه

  آموزش و بهسازی منابع انسانی در سازمان­های پیشرو، محور توسعه و عامل اصلی افزایش بهره‏ وری است. تحولات بسیار سریع در حوزه رسانه،    ضرورت آموزش و روزآمد کردن نیروی انسانی سازمان­های رسانه‌ای را دو چندان کرده است. با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد سازمان  صداوسیما، فعالیت­های آموزشی سازمان در راستای تأکیدات رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر «تربیت نیروهای انقلابی و کارآمد» و منویات رئیس محترم  سازمان و مبتنی بر نیازهای حال و آینده رسانه ملی برنامه ریزی می­شود. در این گزارش مهمترین جهت گیری­های آموزش سازمان در سال 1397 که با  محوریت اداره کل آموزش سازمان و همکاری مدیریت‌های آموزش معاونت‌های سیما، صدا، سیاسی، توسعه و فناوری رسانه، برون­ مرزی، امور استان­  ها و مدیریت‌های امور اداری مراکز استانی پیگیری شدند مرور می شود.

 

   پیگیری اصلاح زیرساخت‌های آموزشی سازمان

با توجه به اینکه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های آموزش سازمان در اوایل دهه هشتاد تهیه شده ­اند، پاسخگوی نیازهای حال و آینده سازمان در حوزه آموزش نیستند، این زیرساخت­ها که سال 96 بر مبنای اقتضائات رسانه ملی و با هم­فکری دهها نفر از نخبگان سازمانی و برون سازمانی تدوین شده بودند، پیگیری شدند. تصویب و ابلاغ این زیر ساخت­ها که ناوین آنها در ادامه می آید افق های جدیدی را در مسیر توسعه رسانه ملی خواهد گشود:

  •      نظام آموزش و بهسازی منابع انسانی سازمان
  •      آیین‌نامه آموزش کارکنان سازمان
  •      اصلاح فصل سوم آیین‌نامه استخدامی سازمان
  •      برنامه پنج سال آموزش و بهسازی منابع انسانی سازمان
  •      ساختار و شرح وظایف واحدهای مختلف آموزشی سازمان

 

   آموزش با هدف رفع مشکلات حال و آینده سازمان

با توجه به ملاحظات و ویژگی­های منحصر به فرد سازمان، بر مبنای مدل نیازسنجی «PS» یا حل مسئله، نیازهای آموزشی واقعی واحدهای مختلف سازمان شناسایی شدند. برای پوشش حداکثری این نیازهای آموزشی با توجه به امکانات و منابع موجود، تقویم آموزشی سال 97 تدوین شد و بیش از 80 درصد از برنامه‌های آموزشی سال 97 بر مبنای این تقویم آموزشی برنامه ­ریزی و اجرا شدند. برای تحقق بهینه برنامه‌های آموزشی، کارشناسان آموزش با همکاری بیش از 250 نفر از مدرسان و کارشناسان محتوا در حوزه‌های مختلف سیما، صدا، خبر، فنی، مدیریتی و ستادی اقدام به طراحی و بازنگری بیش از 280 عنوان طرح آموزشی نمودند. برای ارائه محتوای آموزشی موردنیاز به‌صورت کارگاهی و کاربردی بیش از 200 نفر از خبره‌ترین و توانمندترین مدرسان واجد شرایط به کار گرفته شدند.

 

   افزایش ضریب تنوع و ضریب نفوذ آموزشی

گستره فعالیت­ها، مشاغل و حوزه ­های جغرافیایی واحدهای سازمان، افزایش ضریب تنوع و ضریب نفوذ آموزشی را ضروری می­سازد. در همین راستا طی سال 97، حدود 450 عنوان برنامه آموزشی (شامل دوره و آزمون) با شرکت حدود 17000 نفر از مدیران و کارکنان سازمان برنامه­ ریزی و اجرا شد که 45 درصد در مراکز استانی و 55 درصد در تهران بوده است. به‌منظور استفاده حداکثری از ظرفیت‌های علمی و مهارتی هر دوره آموزشی، با همکاری مراکز استانی، امکان برگزاری بیش از 150 دوره آموزشی به صورت منطقه‌ای فراهم شد. اتخاذ چنین رویکردی، ضمن افزایش ضریب تنوع و صرفه‌جویی مالی بسیار بالایی را به همراه داشت. مراکز کردستان، قزوین، قم، خراسان رضوی، مازندران، گیلان و آذربایجان شرقی بیشترین تعداد میزبانی را بر عهده داشتند.

  

    رصد و ارتقای اثربخشی آموزشی

ارزشیابی فعالیت‌های آموزشی بر مبنای مدل‌های علمی نشان می‌دهد آموزش‏های ارائه‌شده منجر به انتقال یادگیری، بهبود و افزایش عملکرد کارکنان و تاثیر در کیفیت و کمیت عملکرد واحدهای مختلف سازمان شده است. همچنین نتایج ارزشیابی‌ برنامه های آموزشی نشان می دهد، میانگین رضایت فراگیران از برنامه‏ های آموزشی بیش از85 درصد، میانگین نرخ یادگیری اثربخش بیشتر از 50 درصد و میانگین نرخ انتقالی یادگیری نیز بیشتر از 70 درصد بوده است. همه این شاخص‌های نسبت سال قبل رشد کرده‌اند و بالاتر از شاخص های بسیاری از سازمانها و نهادهای داخلی هستند و نشان می‌دهند فعالیت‌های آموزشی سازمان منجر به ارتقای بهره‌وری در سازمان شده و دانش، مهارت و نگرش فراگیران را در راستای وظایف خود در واحدهای سازمانی ارتقا داده است. از تاثیرات مهم برنامه­ های آموزشی، تولید یا بهبود صدها برنامه رادیویی، تلویزیونی و خبری و کسب چندین جایزه در جشنواره های ملی و بین المللی برای فراگیران بوده است.

 

   استفاده از فناوری های نوین آموزشی

استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای برگزاری دوره ها مجازی و آزمون­های الکترونیک در سازمان در سال 97 توسعه یافت. بر همین اساس تولید 6 عنوان محتوای آموزشی چند رسانه­ ای مبتنی بر استانداردهای جهانی و اجرای 8 عنوان دوره آموزش مجازی بخشی از این فعالیت­ها بود.

در زمینه آزمون­های الکترونیک نیز 5361 نفر از همکاران سازمان در آزمون‌های زبان فارسی و انگلیسی و عربی شرکت کردند که از این تعداد 1413 نفر حدنصاب نمره قبولی را به دست آوردند. این آزمون‌ها منطبق با مشاغل سازمان بومی‌سازی شده‌اند و در تعیین منابع و طراحی سؤالات آن‌ها از متخصصان مسلط به زبان مربوطه و فعالیت‌های رسانه‌ای استفاده ‌شد.

 

   هوشمند سازی فرایند آموزش

به منظور مدیریت بهینه فرایندهای آموزشی در سطح سازمان با همکاری مدیریت و کارشناسان فناوری اطلاعات معاونت منابع مالی و سرمایه انسانی «سامانه مدیریت آموزش» تکمیل­ تر شد و بخش‌های زیادی از آن قابل استفاده و بهره‌برداری شد. این سامانه شرایط را برای برنامه‌ریزی، طراحی، اجرا و ارزشیابی، برگزاری آزمون‌های الکترونیکی، ثبت سوابق آموزشی غیر سازمانی، صدور انواع قراردادهای آموزشی، بانک اطلاعات اساتید، کارشناسان، سوالات و منابع اموزشی و سایر فرایندهای آموزش، برای مدیران و کارشناسان آموزش، مدرسان و همه کارکنان سازمان متناسب با نوع نیازشان فراهم کرده است.

 

   بسط همکاری های آموزشی

به منظور استفاده از ظرفیت­های علمی و آموزشی سایر موسسات و نهادهای آموزشی با برخی از دانشگاه ­ها و مراکز آموزشی تعامل و همکاری صورت گرفت و تفاهم نامه همکاری با «مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران» امضا شد و امضای تفاهم نامه با برخی مراکز و موسسات آموزشی در دستور کار قرار دارد.

 

   مشارکت گسترده در آموزش

مشارکت واحدهای سازمانی با حوزه آموزش و بهسازی منابع انسانی، لازمه اثربخشی برنامه­ های آموزشی است. بیش از 80 درصد از برنامه آموزشی سال 97 با همفکری و مشارکت تنگاتنگ واحدهای سازمانی مرتبط برگزار شدند. چنین رویکردی موجب شد آموزش و بهسازی منابع انسانی در رسانه ملی همانند بسیاری از سازمان­های پیشرو در جایگاه شریک راهبردی فعالیت­ های سازمان قرار گیرد.

 

                                                                                                                        پایان

تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 اسفند 1396