برگزاری کارگاه آموزشی « تحلیل گفتمان برنامه‌های رسانه‌ای» در مرکز آموزشی امام رضا (ع)
کارگاه آموزشی تحلیل گفتمان برنامه‌های رسانه‌ای با هدف ارتقای سطح دانش و مهارت پژوهشگران در خصوص فراگیری عملی روش کیفی تحلیل گفتمان رسانه‌ای و شناسایی و ­تحلیل مقاصد و معانی نهفته در برنامه های رسانه­ ای از تاریخ 97/5/2 تا 97/5/18 به مدت 24 ساعت در مرکز آموزشی امام رضا(ع) درحال برگزاری می­باشد.

در این کارگاه تعداد 28 نفر از پژوهشگران شاغل در تهران حضور دارند و محتوای آموزشی آن توسط آقای دکتر خسرو رستمی تدریس می‌شود.

    برنامه ­های رسانه ­های جمعی در هر قالب و ژانری ­که باشند حاوی معانی و مقاصد خاصی هستند که به مخاطبان ارائه و القاء می شوند؛ اگر به اصلی ­ترین معناها و مقاصد برنامه ­های رسانه ­ای گفتمان ­رسانه­ای گفته شود، شناخت، توصیف و تحلیل این گفتمان بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا در هدایت و دستکاری دنیای ذهنی مخاطبان و افکار­ عمومی در راستای اهداف مورد نظر نقش مؤثری ایفا می­کنند. از آنجایی که بیشتر پژوهشگران با روش­های کیفی تحقیق و به خصوص روش تحلیل گفتمان آشنایی نظری و عملی اندکی دارند، شایسته است در این مهارت­ آموزی مشارکت جدی و فعالی از خود بروز دهند. بدیهی است با تسلط یافتن به این روش هم در عرصه نظر و هم در عرصه عمل شناخت عمیق­ تر برنامه­ های رسانه ­ای و آثار و تبعات آنها به میزان وسیعی افزایش می­یابد.

فراگیران در این کارگاه آموزشی با مباحثی نظیر :کلیات روش­های تحقیق کیفی، تعریف، تاریخچه و انواع روش تحلیل ­گفتمان، مراحل اجرای روش تحلیل ­گفتمان: مشخص­ کردن شناسنامه برنامه، شمارش تعداد آیم­ های برنامه، شناسایی و توصیف موضوع اصلی و موضوعات فرعی برنامه، مشخص­ کردن مفاهیم، کلمات و جملات اصلی و تعیین کننده، کشف و شناسایی مقاصد و معانی تشکیل دهنده شاکله برنامه، تحلیل گفتمان در انواع برنامه­ ها: فیلم و سریال، اخبار، تبلیغات تجاری، برنامه­ های گفتگو محور، جمع بندی و نتیجه گیری در روش تحلیل گفتمان، گزارش و گزارش‌نویسی روش تحلیل گفتمان آشنا می‌شوند.

پیوستها

تاریخ انتشار: چهارشنبه 3 مرداد 1397