کارگاه آموزشی طراحی خلاقانه بسته‌های صوتی گزارشی، ویژه گزارشگران رادیو
اداره کل آموزش برای اولین بار، کارگاه آموزشی طراحی خلاقانه بسته‌های صوتی گزارشی، ویژه گزارشگران رادیو را در مرکز قزوین برگزار کرد.

ارزشیابی‌های انجام شده بیانگر رضایت 82 درصدی فراگیران از این کارگاه آموزشی بوده است. در این گزارش به بررسی بخش‌های مختلف این کارگاه آموزشی پرداخته می‌شود.

 ضرورت و هدف برگزاری کارگاه

در حال حاضر بخش عمده‌ای از ضعف‌های حوزه گزارشگری در رادیو، مربوط به آشنایی اندک گزارشگران با اصول مصاحبه و نحوه تولید انواع گزارش‌های رادیویی است. آشنایی گزارشگران حال حاضر با شیوه‌ها و پیچیدگی‌های این تخصص به شکل حرفه‌ای باعث تولید گزارش‌های اصولی در این حوزه خواهد شد. قدرت تجزیه و تحلیل و نتیجه‌گیری، سرعت تفکر و تصمیم و انتقال باید در گزارش متبلور باشد که به پژوهش و شناخت کافی گزارشگر به موضوع گزارش برمی‌گردد. اگر گزارشگر بدون هیچ سناریوی محتوایی اقدام به تهیه و تولید گزارش کند نارضایتی مخاطب(شنونده) را به دنبال دارد. بنابراین ضروری است گزارشگران رادیویی با روش پژوهش و سناریونویسی برای پیش‌تولید گزارش رادیویی و آموزش اصولی مهارت‌های تهیه و تولید گزارش و تفاوت آن با مستند و مصاحبه در این کارگاه آموزشی آشنا شوند. 

 مهم‌ترین مباحث مطرح شده در کارگاه

دیدگاه مدرس کارگاه (محسن رسولی)

تبعیت از کلیشه‌های رایج در گزارشگری سبب شده تا عمده کسانی‌که در این حرفه حساس مشغول به فعالیت هستند آن‌طور که باید با اقبال مخاطبان مواجه نشوند، در حالی‌که یکی از برندهای مطرح هر رسانه معتبر، گزارشگران حرفه‌ای آن هستند. لذا به روز بودن گزارشگران سازمان در حوزه شیوه‌های تولید بسته‌های صوتی باعث افزایش ضریب نفوذ سیاست‌ها و اهداف سازمان بر مخاطب می‌شود.

 در این کارگاه سعی شده تا با بهره‌گیری از عناصر داستان‌نویسی و تلفیق آن با مهارت‌های کنترل ذهن، موضوعات و محورهایی که از سوی خود فراگیران پیشنهاد می‌شود به شیوه‌ای مدرن و جذاب پرورش یابد و حتی امکان انتشار در فضای مجازی به‌عنوان رسانه‌ای نوین را داشته باشد.

برگزاری مستمر چنین دوره‌هایی در مراکز استان‌ها، سبب کاهش فاصله کیفی گزارش‌های شبکه‌های محلی با شبکه‌های سراسری می‌شود و انگیزه مضاعفی را به گزارشگران برای خلاقیت در شغلشان می‌بخشد.

 

اصول اولیه گزارشگری

  1. story» می‌گویند، از نظر نوشتار، به روش‌های داستان‌نویسی نزدیک شده است.

در اول به نظر می‌رسد که این روش متن را بسیار ادبی و پیچیده می‌کند، حال آنکه ارائه صنایع ادبی نیاز نیست، بلکه ساده‌نویسی و همه‌فهم بودن به صورت گفتاری نوشتن مطرح است. ساده‌نویسی دشوار‌ترین سبک نویسندگی است که از کمال و تسلط کامل بر هنر نویسندگی سرچشمه می‌گیرد، نوشتن با ادبیات و زبان بازاری، ساده نویسی نیست.

در خبرنگاری معاصر، بسیاری از گزارش‌ها را در عین حالی که با زبان ساده و قابل فهم می‌نویسند، با عناصری از رنگ و صدا و تصویر زیبا می‌کنند تا شنونده، بیننده و خواننده را بیش‌تر به خود معطوف کند. این کار برای گزارشگر و رسانه اعتبار کسب می‌کند و بر تعداد مخاطبان می‌افزاید. به یاد داشته باشیم مخاطبان امروزی مطالب طولانی، پیچیده و انبار کردن اطلاعات بیش از حد در یک گزارش را دوست ندارند.

این مصاحبه‌ها در کشورهایی که مردم در برابر مصاحبه کردن با خبرنگاران موضع دارند، کاربرد زیادی دارد. مصاحبه‌شوندگان نیازی به معرفی خود ندارند، از قبل جواب‌های خود را آماده نمی‌کنند و البته می‌توانند در صورت بی‌علاقگی اصلاً مصاحبه نکنند. نبود فشار خارجی شاید به مردم اجازه دهد که تمایل بیش‌تری به بیان عقاید واقعی‌شان نشان دهند. مزیت دیگر رادیو این است که مخفی نگه داشتن هویت افراد در آن خیلی راحت است.

معرفی منابع

  1. Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die
  2. Podcasting for Beginners: Start, Grow and Monetize Your Podcast
  3. Out on the Wire: The Storytelling Secrets of the New Masters of Radio
  4. Mind Wars: A History of Mind Control, Surveillance, and Social Engineering by the Government, Media, and Secret Societies

 

پیوستها

تاریخ انتشار: سه شنبه 10 مهر 1397