وارد كردن:    
قابليت ديدن:     Module:   
 
  جستجو
جمعه 21 بهمن 1390 ..:: معاونت اداری مالی » خدمات اجتماعی و رفاهی » مرکز بهداشت ::..   بخش مدیر سايت
 
 جزئیات مطلب
 
نقش تغذيه در پيشگيری از سرطان

 

نتایج بررسی‌های مختلف نشان داده است که مصرف خانواده كلم و گل كلم موجب تخریب مواد سرطان‌زا می‌شود. همچنین پیاز،  سیر، خطر سرطان معده را کاهش می‌دهد.  انار نیز از سرطان پروستات پیشگیری می‌کند. نتایج برخی مطالعات نیز نشان داده است که مصرف هویج، گوجه فرنگی و مركبات در برنامه غذایی روزانه موجب کاهش خطر سرطان كولون می‌شود. مصرف پیاز، چای سبز، انگور، مركبات نیز به توقف تغییرات بدخیم در سلول‌ها منجر می‌شود. منابع‌غذایی اسیدفولیک مانند سبزی‌های برگ سبز (کاهش خطر سرطان کولون و سینه) و منابع غذایی ویتامین E مانند روغن جوانه گندم و آفتابگردان (کاهش خطر سرطان پروستات) را نشان داده است.

غذاهای دریایی به علت داشتن اسیدهای چرب امگا 3، سلنیوم، روی، ویتامین E و... در پیشگیری از بسیاری از سرطان‌ها به خصوص سرطان پستان و روده نقش مهمی‌ دارند.

نتایج برخی از مطالعات انجام شده نشان داده است که برخی از مواد غذایی مانند انواع توت‌ها (توت‌فرنگی؛ توت سیاه و..) به دلیل پلی‌فنل‌ها؛ ماهی‌های چرب مانند سالمون؛ ساردین و قزل‌آلا (منابع غذایی حاوی امگا-3 )، انگور، پیاز، سیر، کلم بروکلی، سیب(به دلیل دارا بودن فلاونوئید)، پرتقال و گوجه‌فرنگی ( منبع ویتامین C) و آناناس(آنزیم Bromelain) خاصیت ضدالتهابی دارند. بنابراین مصرف میوه‌ها و سبزی‌هایی که خاصیت ضدالتهابی دارند به منظور پیشگیری از بیماری‌های مزمن مرتبط با تغذیه از جمله سرطان توصیه می‌شوند.

  چند توصیه تغذیه‌ای به منظور پیشگیری از سرطان:

  1.  افزایش مصرف روزانه میوه‌ها و سبزی‌ها در برنامه غذایی روزانه ( حداقل پنج بار درروز)

 * انتخاب میوه‌ها و سبزی‌های رنگی( سبز تیره و نارنجی)

 

 

 

 


نوشته شده توسط :  khodae
تاریخ ثبت مطلب :  23/1/1388 ساعت 15:50
تعداد بازدید : 367

بازگشت
 

معاونت اداری مالی سازمان صدا و سیما
فناوری اطلاعات و ارتباطات معاونت اداری و مالی - 22162238