خوردن ماهي 3 بار در هفته ممكن است احتمال زوال مغز و آلزايمر را حدود 50 درصد كاهش دهد.اين خبر در شماره نوامبر مجله آرشيو نورولوژي به چاپ رسيده است.
در اين مطالعه محققين 900 مرد و زن 55 تا 88 ساله را كه علائم زوال عقل نداشتند مورد بررسي قرار دادند.به اين افراد رژيم غذايي ماهي غني از اسيد چرب DHA داده شد و سطح DHA خون آنها اندازه گيري شد.سپس آنها هردو سال يكبار تحت آزمايشهاي مهارتهاي ذهني قرار گرفتند و به مدت 9 سال پي گيري شدند.
در اين مدت 99 نفر به زوال عقل دچار شدند كه 71 نفر از آنها آلزايمر داشتند آنهايي كه سطح DHA . خون آنها در ابتداي مطالعه بالاتر بود كمتر دچار زوال عقل شدند.آنها كه سطح DHA بالا داشتند در هفته سه نوبت ماهي مصرف مي كردند..
البته اين فقط يك مطالعه توصيفي است و محققين با قاطعيت نمي توانند بگويند كه DHA موجود در ماهي حتماً از خطر زوال عقل و آلزايمر مي كاهد چرا كه عوامل مؤثر ديگري مانند سن و سطح تحصيلات نيز در اين امر مؤثر است.
ماهي هايي مانند قزل آلا ، ساردين و شاه ماهي منابع غني از اسيد چرب DHA هستند اما سبزيجات ، سويا ، گردو و شير مادر نيز حاوي اين ماده مي باشند.براي اثبات قطعي احتمال كاهش ابتلا به زوال عقل و آلزايمر به مطالعات بيشتري نياز است .